Références décembre 2018  

BIENAISE, Johanna; LEVAC, Manon. Donner Sens à l’Expérience du Geste en Classe Technique: regard sur la pratique de quatre enseignantes au Québec Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 3, p. 502-523, sept./déc. 2016.

BURROWS, Jonathan. A Choreographer’s Handbook. New-York: Routledge, 2010. 

CAZEMAJOU, Anne. Les Consignes comme Embrayeurs d’Action et de Perception en Cours de yoga/danse contemporaine. Staps, De Boeck Supérieur, France, n. 102, p. 61-74, 2013. Disponible sur: <http://www.cairn.info/revue-staps-2013-4-page-61.htm>

CEGARRA POLO, Matilde. La méthode Axis syllabus. NDD: L’Actualité de la danse, Bruxelles, n. 45, p. 12-13, automne 2009. 

DANIELS, Kathryn. Teaching to the Whole Dancer. Synthetizing Pedagogy, Anatomy, and Psychology. IADMS Bulletin for Teachers, Oregon, v. 1, n. 1, p. 8-10, 2009. 

DEMPSTER, Elizabeth. Women Writing the Body:  Let’s Watch a Little How She Dances. In: GOELLNER, Ellen W.; SHEA MURPHY, Jacqueline (Dir.). Bodies of Text. New Brunswick, N. J.: Rutgers University Press, 1995. P. 21-38. 

DOWD, Irene. Taking root to fly. New-York: Contact Collaborations, 1981. 

FAURE, Sylvie. L’Imaginaire dans le Processus d’Incorporation du Métier de Danseur. In: FINTZ, Claude (Dir.). Les Imaginaires du Corps. Tome 2. Paris: L’Harmattan, 2004. P. 73-90.  

FORTIN, Sylvie; LONG, Warwick; LORD, Madeleine. Three Voices: researching how somatic education informs contemporary dance technique classes. Research in Dance Education, United Kingdom, v. 3, n. 2, p. 155-179, déc. 2002.  

FORTIN, Sylvie; VIEIRA, Adriane; TREMBLAY, Martyne. Expérience Corporelle des Discours de la Danse et de l’Éducation Somatique. In: FORTIN, Sylvie (Dir.). Danse et Santé. Du corps intime au corps social. Montréal: Presses de l’Université du Québec, 2008. P. 115-139. 

GODARD, Hubert. Le souffle, le lien. Marsyas, Paris, n. 32, p. 27-31, 1994. 

GREEN, Jill. Somatic Knowledge. The Body as Content and Methodology in Dance Education.  Journal of Dance Education, United Kingdom, v. 2, n. 4, p. 114-118, 2002.  

LAKES, Robin. The Messages behind the Methods: The Authoritarian Pedagogical Legacy in Western Concert Dance Technique Training and Rehearsals. Arts Education Policy Review, v. 106, n. 5, p. 3-20, 2005. 

ÖLME, Rasmus. From Model to Module. A move toward generative choreography. Thèse (Doctorat) – University of Dance and Circus, Stockholm, 2014. 

SCHULMANN, Nathalie. Paradoxe de l’Interprète et de ses Interprétations. Nouvelles de danse, Bruxelles, n. 31, p. 35-43, printemps 1997.   

STEVENS, Jayne. Re-thinking Dance Technique in Higher Education. Higher Education Academy: Palatine: Subject Network for Dance, Drama and Music. Report from seminar at De Montfort University, UK. 2006. Disponible sur: <http://78.158.56.101/archive/ palatine/events/viewreport/309/index.html>. 

VELLET, Joëlle. La Transmission Matricielle de la Danse Contemporaine. Staps, De Boeck supérieur, France, v. 2, n. 72, p. 79-91, 2006. Disponible sur: <http://www.cairn. info/revue-staps-2006-2-page-79.htm>.

© 2019 Julien Blais & Alexis Trépanier

LogoFRQSC.png